This article is bilingual, first in Spanish (except this sentence), then in English.
Síntesis de escatología general Católica
Puede describirse como amilenialismo y preterismo parcial con resurrección-transformación y arrebato post-tribulación.
0. Milenio simbólico, incluyendo la conversión de todo Israel a Cristo luego de "que entrase la plenitud de los gentiles" (Rom 11:12,25-26).
1. Tribulación (Mt 24:21-26; Mc 13:19-23; 2 Tes 2:3-12; Apoc 20:7-9 menos final de 9), seguida inmediatamente por:
2. Cataclismo cósmico (Mt 24:29; Mc 13:24-25; Lc 21:25-26; 2 Pe 3:10-12), inmediatamente antes de:
3. Segunda Venida de Jesús, unida a:
- resurrección de los muertos, con los fieles entre ellos en un estado incorruptible, o sea glorioso,
- transformación, o sea glorificación, de los fieles que estén vivos en ese momento,
- y arrebato ("rapto") de TODOS los fieles (los resucitados y los vivos y transformados) al encuentro de Jesús
(Mt 24:30-31; Mc 13:26-27; Lc 21:27; 1 Tes 4:15-17; 1 Cor 15:51-53).
4. Juicio Final.
Los puntos 2 a 4 corresponden a Apoc 20:final de 9-15.
Así, existe una versión Católica post-tribulacional del arrebato o "rapto", que es clara a partir de:
a. el uso explícito del término por S. Pablo en 1 Tes 4:17.
b. la profecía de Jesús en el discurso escatológico del Monte de los Olivos: cuando "inmediatamente después de la tribulación", en medio del cataclismo cósmico, el Hijo del Hombre venga "sobre las nubes del cielo con gran poder y gloria", "El enviará a sus ángeles con sonora trompeta, y reunirán de los cuatro vientos a sus elegidos, desde un extremo de los cielos hasta el otro" (Mt 24:29-31; también Mc 13:24-27).
c. la traducción correcta de la respuesta de Jesús a la pregunta de los discípulos (implícita en Mateo, explícita en Lucas) sobre "dónde" será su segunda venida:
"Donde esté el cuerpo, allí también serán reunidos los buitres." (Mt 24:28; Lc 17:37. Del 2º.)
En ambos pasajes, es esencial que la voz pasiva "serán reunidos" del texto original en griego sea traducida fielmente para reflejar que todos los fieles que en ese momento puedan estar en cualquier punto sobre la tierra (o incluso orbitándola) "serán reunidos" por Dios en torno a Jesús que vuelve en su gloria.
Por otro lado, la tesis de arrebato pre-tribulación no tiene sentido a partir de dos dichos de Jesús.
En primer lugar, Mt 24:22 y Mc 13:20. Porque si los elegidos fuesen a ser arrebatados ANTES de la tribulación, no habría ninguna necesidad de "acortar esos dias" (de la tribulación) "en atención a los elegidos".
En segundo lugar, la predicción y advertencia de Mt 24:23-26 y Mc 13:21-23. Porque si los elegidos fuesen a ser arrebatados ANTES de la tribulación, no tendrían ninguna necesidad de "estar alerta" por esos eventos que Jesús les estaba prediciendo.
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Synthesis of Catholic general eschatology
It can be described as amillennialism and partial preterism with post-tribulational resurrection-change and rapture.
0. Symbolic millennium, including the conversion of all Israel to Christ after "the fullness of the Gentiles has come in" (Rom 11:12,25-26).
1. Tribulation (Mt 24:21-26; Mk 13:19-23; 2 Thess 2:3-12; Rev 20:7-9 except ending of 9).
2. Cosmic cataclism (Mt 24:29; Mk 13:24-25; Lk 21:25-26; 2 Pe 3:10-12), immediately before:
3. Jesus' Second Coming, united to:
- resurrection of the dead, with the faithful among them in an imperishable, i.e. glorious, state,
- change, i.e. glorification, of the faithful who are alive at that moment,
- and rapture of ALL the faithful (the resurrected and the alive and changed) to meet Jesus
(Mt 24:30-31; Mk 13:26-27; Lk 21:27; 1 Thess 4:15-17; 1 Cor 15:51-53).
4. Final Judgment.
Points 2 to 4 correspond to Rev 20:ending of 9-15.
Thus, there is a Catholic post-tribulational version of the rapture, which is clear from:
a. the explicit use of the term by St. Paul in 1 Thess 4:17.
b. the prophecy by Jesus in the escatological discourse on the Mount of Olives: when "immediately after the tribulation", in the middle of the cosmic cataclism, the Son of Man comes "on the clouds of heaven with power and great glory", "He will send out his angels with a loud trumpet call, and they will gather his elect from the four winds, from one end of the sky to the other." (Mt 24:29-31; also Mk 13:24-27).
c. the correct translation of Jesus' answer to the question from the disciples (implicit in Matthew, explicit in Luke) about "where" his Second Coming will be:
"Where the body is, there also the vultures will be gathered." (Mt 24:28; Lk 17:37. From the 2nd.)
In both passages, it is essential that the passive construction "will be gathered" of the original text in Greek be faithfully translated to reflect that all the faithful that at that moment may be in any point on earth (or even orbiting it) "will be gathered" by God around Jesus who comes back in his glory.
On the other hand, the thesis of pre-tribulational rapture is nonsensical from two sayings of Jesus.
First, Mt 24:22 and Mk 13:20. Because if the elect were to be raptured BEFORE the tribulation, there would be no need to "cut short" "those days" (of the tribulation) "for the sake of the elect".
Secondly, the prediction and warning of Mt 24:23-26 and Mk 13:21-23. Because if the elect were to be raptured BEFORE the tribulation, they would have no need to "be on guard" for those events that Jesus was telling them beforehand.
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